"The glory of gardening: hands in the dirt, head in the sun, heart with nature. To nurture a garden is to feed not just on the body, but the soul" Alfred Austin

Translate

Sunday 11 July 2010

In asteptarea unui Hummingbird

Ruby Throated Hummingbird, Archilocus colubris


Primul hummingbird l-am vazut anul trecut, a fost o vizita atat de surprinzatoare si rapida, incat am crezut ca e un fluture urias. A aparut de nicaieri, direct la florile de liliac din vaza de pe masa, s-a rotit un pic in jurul lor si dus a fost! Cristi zice: "a fost un colibri" si eu am pufnit zicand: " daaa, sigur ca da".
Cum sa cred ca in friguroasa Canada voi vedea pasarea care imi inspira caldura dintr-un loc exotic?
 Din fericire, nu a fost asta singura vizita, dar apare si dispare atat de rapid ca nu am timp sa apuc camera, iar uneori nici nu vreau sa ma misc: raman pe loc admirand dansul rapid in jurul florilor. Este atat de energic si rapid, se muta de la o floare la alta in viteza, si apoi parca ramane agatat in aer, absoarbe din nectarul florilor si din nou reincepe dansul rapid pana isi ia zborul si dispare intr-o clipita.


Foto: www.ontariohummingbird.com



Am tinut minte care sunt florile preferate si le-am plantat si anul acesta. Unele flori din gradina au fost alese pentru ca atrag colibri; se zice ca le place indeosebi culoarea rosie si forma de palnie sau trompeta a florilor.
Totusi, i-am vazut rotindu-se minute bune in jurul unei tufe de Larkspur ( Delphinium consolida) si de aceea am plantat si anul acesta si am avut succes, le place chiar daca florile nu sunt rosii.


Imi beau cafeaua de dimineata pe terasa, si astept cu nerabdare vizita lor matinala, zambesc si chicotesc de una singura de fiecare data cand ii vad. De fapt, am vazut mereu doar cate unul, cel mai des dimineata devreme, dar si seara sau in timpul zilei. Facem concurs intre noi, cine vede mai multi colibri, bineinteles eu sunt aceea, stau cel mai mult timp pe afara.
Weigela Joshua pare sa fie preferatul, anul acesta a fost plin de flori, iar Honeysuckle ( caprifoi) este alta atractie:



De ce atata discutie pe seama unei pasari? Pentru ca sunt ataaat de dragute, pentru ca reprezinta caldura verii, si nu in ultimul rand, pentru ca o gradina vizitata de colibri inseamna ca este curata, nepoluata, sanatoasa si frumoasa, bineinteles.
Pana la urma am decis sa folosesc si eu trucurile care atrag colibrii: recipientele speciale pentru nectar, hummingbird feeder. M-am tot gandit care ar fi traducerea potrivita in romana, i-as zice "biberon"?
se gasesc de cumparat, deja am incercat doua modele si intr-adevar am surprins de mai multe ori momentul in care colibrii vin sa-si refaca energia sorbind nectarul din feeder. Nectarul se poate cumpara fie sub forma de praf si se dilueaza cu apa, fie lichid, fie se poate prepara in casa din zahar si apa fiarta. La inceput am cumparat praf de nectar, dar nu prea am incredere in colorantul rosu folosit ( chiar daca scrie ca e safe). Cel mai haios a fost cu dozarea, citind instructiunile am zis ca seamana cu o problema de mate, buna de dat la concursurile de admitere. Atat de intortocheata era informatia, ca am avut nevoie de creion si hartie sa inteleg ce cantitati de apa si praf intra in dozaj. La atata volum de sticla - ghici volumul sticlei, niciunde nu scria, asa ca a trebuit sa iau o masura si sa vad cata apa intra, adaugi atatia "oz"... aiurea de tot pacat ca nu mai am cutia sa transcriu exact. Probabil era doar pentru cei cu abilitati matematice. Acum prepar eu nectarul, dintr-o parte zahar si patru de apa. E ceva de lucru, pentru ca feeder-ul trebuie curatat periodic si dezinfectat, sa nu se imbolnaveasca pasarile. Plus, ma gandesc eu.... e mai usor pentru ei sa soarba zaharul asta, dar oare mai iau ei si nectar adevarat, de la flori?

Problema este ca ambele modele de feeder ce le am, picura non-stop. Pe langa faptul ca nectarul se scurge complet in decursul unei zile, mai atrage si o multime de furnici, viespi, albine, bondari si alte insecte iubitoare de dulce. Cele mai rele sunt furnicile, le gasesc inecate in interiorul sticlutei, in timp ce un sir lung de furnici urca si cobora de-a lungul batului care sustine feeder-ul. Asa arata feeder-ul nostru de pe deck:



 Azi m-am chinuit sa gasesc o metoda sa stopez picurarea. Dupa zeci de incercari, am rezolvat-o cu o folie de plastic alimentar, pe care am pus-o pe gura sticlei asa cum legi borcanele de dulceata. Am facut cateva orificii si acum lichidul se scurge incet.
 Foto: www.discover-southern-ontario.com/hummingbirds.html


Si ca o rasplata, azi dupa amiaza, chiar in fata mea la feeder-ul de pe deck, un hummingbird a si aparut, a luat cateva inghitituri de nectar, a vrut sa plece dar s-a razgandit si a mai sorbit un pic, dupa care si-a luat zborul. Eram toti trei acolo, nu ne-am miscat. Este prima data cand am vazut un colibri atat e aproape. Si bineinteles, aparatul foto era undeva prin camera.... dar va fi si alta ocazie, sigurat.

Asta este povestea despre hummingbird, va fi o continua asteptare si bucurie, si de ce nu, o poza cat mai curand.
Mai multe informatii despre hummingbird gasiti pe
www.ontariohummingbird.ca
www.allaboutbirds.org/guide/Ruby-throated_Hummingbirds/sounds ( aici gasiti si video si sunetul este inregistrat, e foarte interesant sa auziti ce zgomote fac)
www.hummingbird.net

No comments:

Post a Comment