"The glory of gardening: hands in the dirt, head in the sun, heart with nature. To nurture a garden is to feed not just on the body, but the soul" Alfred Austin

Translate

Saturday 18 December 2010

Senecio Cineraria

Cautam ceva pentru un pic de contrast in straturile de flori. Nu prea stiam ce, dar cand am vazut frunzele argintii si catifelate de Cineraria - Silver Dust, am stiut imediat ca se va potrivi perfect in gradina mea.
Senecio Cineraria, sau Silver Dust, or Dusty Miller creste ca o tufa bogata cu frunze ce par sa fie acoperite de un praf argintiu. Traducerea din latina ar fi "batran" si "cenusa"  dar departe de a da impresia asta. Dimpotriva, stralucirea argintie a frunzelor creaza un punct de energie si prospetime in zilele fierbinti de vara.
Anul trecut am plantat primele tufe de Silver Dust (de marimea celui din poza), si mereu nemultumita, am mutat bietele flori de vreo 5-6 ori in decursul verii. Cand in sfarsit am zis ca le-am gasit locul unde se potrivesc perfect, venise deja toamna. Nici nu apucasera sa creasca prea bine, si crezand ca sunt anuale, imi parea rau ca le pierd. Prima surpriza si mare descoperire in primavara: Silver Dust supravietuise, dar ca sa fiu sigura, am mai cumparat cateva plante pentru gradina din fata casei.

Deci, Silver Dust este o planta perena, a supravietuit iernii trecute si nu numai atat, a devenit o tufa frumoasa si bogata.
Silver Dust se adapteaza usor in orice sol, si prefera zonele insorite ale gradinii. Creste destul de lent in primul an,  dar in al doilea an poate ajunge inaltimea de 40 cm si latimea tufei de 50 cm. Infloreste doar in al doilea an, vara tarziu, dar florile galbene sau albe nu sunt semnificative. Se recomanda inlaturarea florilor pentru a incuraja cresterea bogata a tufei. Frunzele sunt prinse direct de tulpina si sunt puternic lobate (am vazut si soiuri cu frunzele mai putin crestate). Atat tulpinile cat si frunzele sunt acoperite de perisori lungi si subtiri care dau culoarea argintie.
Se inmulteste prin butasi, care se taie cam la 7-8 cm din planta matura si se pun in pamant amestecat cu nisip pana se formeaza radacinile. Pamantul din ghiveci trebuie foarte bine tasat astfel incat butasul sa fie ferm fixat. Udati doar in jurul lastarului si mai adaugati apa doar cand pamantul incepe sa se usuce pentru a evita putrezirea tulpinei.
Se pot creste si din seminte, incepand din luna februarie, la lumina si temperatura intre 18-21C. Semintele nu trebuie acoperite cu pamant, pentru ca au nevoie de lumina sa germineze. Mladitele se pot planta afara doar dupa ce trece pericolul de inghet. Silver Dust nu are nevoie de ingrijiri speciale; dar atentie la insectele care il pot ataca si la udarea excesiva care produce putrezirea plantei.
Sunt plante carora le place soarele, si  tot mutandu-i dintr-o parte in alta a gradinii am observat ca le place soarele de dimineata. Am cateva tufe plantate in fata casei, unde bate puternic soarele de dupa amiaza, si parca nu le merge prea bine. Este rezistent la seceta dar si la inghet si isi pastreaza frunzele de-a lungul iernii.
Orice floare devine mai aratoasa si mai frumoasa in apropierea lui Silver Dust, care cu stralucirea lui argintie va accentua si infrumutesa florile invecinate.

No comments:

Post a Comment