"The glory of gardening: hands in the dirt, head in the sun, heart with nature. To nurture a garden is to feed not just on the body, but the soul" Alfred Austin

Translate

Saturday 10 November 2012

Dipladenia in rosu


Cand am vazut-o pe raft, asa plina de flori rosii stelate, m-am oprit doar sa o admir. Nici nu am apucat sa fac balanta "da - da, nu - nu" ca deja eram cu ghiveciul in brate. Iesind din magazin imi spuneam ca am luat-o razna daca dau atatia bani pe o floare cu care voi avea probleme sa o pastrez peste iarna. Dar a meritat din plin.... cred ca a avut sute si sute de flori, si inca ma bucur de frumusetea ei.
 
Numele ei este Dipladenia si este sora buna cu Mandevilla cu care se si confunda usor. Ca regula de identificare, mandevilla se va intinde ca o planta agatatoare si se pune pe suporti sau arcade. Dipladenia este mai degraba o planta "curgatoare" cu tulpinile arcuite in jos. O alta diferenta remarcabila sunt frunzele lucioase ale Dipladeniei, pe cand Mandevilla are frunzele mai aspre si mate cu nervuri vizibile. 
Pentru Dipladenia, un loc in soarele de dimineata, o va face fericita si va continua sa infloreasca toata vara. Eu am mutat-o cam in toata gradina, cand in plin soare, cand mai la umbra, si pe incercate i-am gasit locul preferat la fereala de soarele puternic al dupa-amiezii.
Aici este pe o arcada impreuna cu un feeder de nectar pentru colibri. In plin soare, pamantul se usca prea repede, frunzele se ingalbeneau, iar florile paleau si cadeau.

Mai tarziu i-am gasit un loc bun, ferit de arsita si usor de manevrat ghiveciul pentru intretinere si udare. Colibri mai cercetau florile dar nu as zice ca erau prea interesati de ele. Odata cu mutarea mai catre umbra, planta a dat drumul la noi tulpini si tije florale, iar frunzele nu se mai ingalbeneau asa mult.

Florile sunt destul de mari, in forma de palnie cu 5 petale mari, ascutite la varf. Culoarea este rosie, iar in interiorul cupei se vede un galben-portocaliu.

Frunzele sunt rigide si lucioase, si sunt dispuse simetric pe tulpinile care se arcuiesc usor.


 
 
A ramas in ghiveciul original, nu m-am incumetat sa schimb ceva pentru ca ii mergea atat de bine. Am pus fertilizant doar o singura data, sub forma unui baton care se infige in pamant. A dat nenumarate flori si tulpini noi pe care cresteau alte si alte flori.

Cand a dat frigul, am adus-o in casa. Inca mai are flori dar a pierdut foarte multe frunze si arata cam saracacioasa acum. Am taiat din tulpinile noi, care din lipsa de soare erau foarte subtiri si lungi, si o ud doar cand pamantul este uscat. Asa cum stiam, va fi greu sa o pastrez peste iarna. Incalzirea cu aer cald nu face bine plantelor. Desi sta la geam, nu are prea multa lumina, si as vrea sa o las sa se odihneasca peste iarna, iar la vara sa fie din nou plina de flori.
 




10 comments:

  1. Nu stiam ca dipladenia si mandevila sunt doua flori diferite. Si eu am una, pe care o stiam de mandevila , rosie, cu frunze lucioase, pe care am condus-o sa creasca in sus, pe suporti. Este extrem de infloritoare, iarna o tin la racoare pe hol, chiar langa fereastra si pana acum nu am avut probleme cu ea.Anul asta ar fi a treia iarna pe care o ”petrecem” impreuna . AM si inmultit doi pui de la ea, asa, doar in caz ca s-ar intampla ceva cu cea mare, sa nu raman fara. E o floare care merita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mihaela, astea sunt vesti bune! adica sunt sanse sa o salvez peste iarna. Si Dipladenia poate fi pusa pe suporti, dar nu va creste asa mare si bogata ca Mandevilla. Am avut si o Mandevilla micuta, dar nu i-a mers bine de loc de aceea sunt ingrijorata pentru floricica mea. Cum ai inmultit-o? merge din lastari taiati si pusi in apa? Duminica placuta!

      Delete
  2. Cu Dipladenia n-am experienta. Am admirat-o vara in unele balcoane, dar nu-i o planta pe care o vezi des pe-aici. A ta arata de milioane ! Sper, sa treaca iarna cu bine si sa repete figura anul viitor :) O seara frumoasa, Dana !

    ReplyDelete
  3. Adesea florile exprima prin frumusetea si bogatia dezvoltarii lor insasi frumusetea si bogatia sufletului celui care le ingrijeste. Ele sunt doar o oglinda.

    Cum a trecut iarna?

    Am adus si eu de o saptamana - alba, roz, rosie si galbena. Sunt mici de tot, dar au deja boboci.

    ReplyDelete
  4. Eva, as spune ca Dipladenia este o luptatoare, dupa cum o vad ca supravietuieste iernii. Este a doua iarna, si la fel ca prima iarna, s-a golit de frunze, a facut lastare noi, care se alungesc in cautarea soarelui. O scot afara in semiumbra, doar cand se incalzeste bine, si va renaste in adevarata ei splendoare. Nu am vazut niciodata dipladenia galbena, nici alba, dar cred ca sunt la fel de frumoase. Toate cele bune!

    ReplyDelete
  5. Planta asta este superba. Eu am confundat-o cu Weigela. Mi-a adus-o sotul de o saptamana si am cautat sa vad cum se numeste. Vreau si eu sa am grija de ea cat mai mult. Am inteles ca e bine sa o scot afara dar nu in plin soare. Sa o las in acelasi ghiveci mic in care o am sau sa o pun in unul mai mare ? Se extinde si pot sa o pun pe suporti in ghiveci sau pot sa o si plantez afara si cum ? Ma mai intereseaza si cum se inmulteste. Multumesc anticipat.

    ReplyDelete
  6. Dipladenia si Mandevilla prefera lodurile un pic umbrite, frunzele se ard usor. Peste iarna o duc bine in fata unui geam indorit si udate cu moderatie. Daca tulpinile si florile tind sa se arcuiasca in jos, atunci este Mandevilla, daca are tendinte de cataratoare, atunci este Dipladenia, amandoua la fel de frumoase. Sa te bucuri cat mai mult de floarea ta, ce culoare au florile? Toate cele bune!

    ReplyDelete
  7. Buna ziua, tuturor, am si eu o dilpadenia rosie, am cumparat-o cu multe flori si boboci, dupa ce au trecut florile detinute la cumprare a facut multi lastari fara sa mai faca flori vreodata , de aproximativ 2 ani. Poate stie cineva ce pot sa fac pentru frumoasa mea planta sa-mi daruiasca flori.

    ReplyDelete
  8. Buna ziua tuturor
    Am si eu dipladenia dar a imflorit cand era mica iar cand s-a marit nu a mai imflorit...cum sa-i stimulez imflorirea ?...ma puteti ajuta va rog?...

    ReplyDelete