"The glory of gardening: hands in the dirt, head in the sun, heart with nature. To nurture a garden is to feed not just on the body, but the soul" Alfred Austin

Translate

Monday 29 August 2011

Despre rosii

Am schimbat locul gradinii de legume. Adica doar rosiile si ardeii. Au ajuns in partea din spate a gradinii, acolo unde au fost cei trei lilieci. Au soarele de dupa amiaza, e mai spatios si mai "aerisit" si mai ales am loc suficient sa le curat si sa culeg roadele.
Am mai avut seminte de rosii romanesti, cateva in forma de inima, au crescut mari si carnoase. Sunt un pic rozalii la culoare si credeam ca mai trebuie sa se coaca. Din experienta verii trecute, am invatat ca rosiile prea mari nu au timp sa se coaca, de aceea prefer soiurile mai mici. Astea sunt totusi de marime medie, sper sa nu ajunga iarasi gogonele la borcan.
 
Rosiile maro, tot romanesti...sunt deocamdata un rosu mai inchis. Imi place forma lor aproape perfect rotunda, lucioasa. Au frunze putine, cresc destul de inalte. Desi tulpina este robusta si de un verde inchis - sanatos, banuiesc ca ceva nu le place, frunzele sunt stranse, usor torsionate, si au doar cate 2-3 rosii.
 
De aici am cumparat rasaduri de cherry tomatoes, erau in floare si aveau fructe deja pana a venit vremea sa le scot afara. Si pe scurt: inca mai culeg la ele, sunt delicioase.
 
Rosiile Roma, in forma de para au rodit din belsug. Dar fructele sunt foarte jos, aproape de pamant. Frunzele par sensibile si s-au imbolnavit foarte usor, multe rosii au cazut la pamant dar inca sunt in plina forta, culeg rosii zilnic de la ele.
 Nu le-am stropit cu nimic, au cam ingalbenit frunze, au cam cazut fructe... dar nimic ingrijorator. Totusi intr-una din zile ma intrebam ce s-o fi intamplat cu frunzele unei plante. Ramasesera doar coditele, si toata partea de sus a rosiei era fara frunze...cheala!
 
Abia dupa vreo doua zile am vazut "monstrul"... un vierme urias!!!
 
 Este viermele cu corn  Manduca quinquemaculata. Din pacate a sfarsit-o rau, nu a mai ajuns sa se transforme in fluture.Cu toate stradaniile mele de a aranja un strat ordonat si tinut sub control, rosiile astea tind sa devina o mica jungla. Dar locul pare bun, anul viitor tot aici voi avea gradina mea de rosii.


3 comments:

  1. Frumoase rosiile tale, Dana. Si anul asta, vad, ca ne-am suprapus la soiuri. Doar, ca la mine, sint in faza de declin. Dar sint trei luni, de cind culeg rosii din gradina. La anul, ma gindesc, sa le pun in gradina esalonat, ca sa nu se coaca toate deodata. Invata omul, cit gradinareste ...

    ReplyDelete
  2. Eu am intrat iar in ele sambata, am taiat la copileti si la frunze aiurea de m-am saturat. Acum sunt asa golase si sexi :))
    Ne mai fac ele probleme dar sunt legumele noastre preferate.
    Pupici!!

    ReplyDelete
  3. Vasi, de cate ori curat rosiile imi vine in minte comparatia ta "golase si sexi" ... super tare! acum o folosesc si eu! lol :))
    Dani, e o idee buna cu esalonarea, ai o vara lunga care ajuta mult... Din pacate verile sunt scurte aici, ma bucur daca reusesc sa se coaca astea care le am acum.

    ReplyDelete