"The glory of gardening: hands in the dirt, head in the sun, heart with nature. To nurture a garden is to feed not just on the body, but the soul" Alfred Austin

Translate

Thursday 8 December 2011

Litera R, Rhododendroni

Cu cei doi rhododendroni am inceput gradinaritul si ma uitam la ei  la fiecare ora, asteptand sa creasca si sa infloreasca peste noapte. Dupa cateva saptamani sufereau din greu si am priceput ca locul in plin soare nu este ceea ce isi doresc, asa ca i-am mutat acolo unde le place mai mult: mai la umbra si feriti de soare si de vanturile puternice.
Cel mai mare dintre ei, banuiesc ca este un Roseum Elegans, dupa forma frunzelor si culoarea florilor.
Are frunzele lungi si usor ascutite la varf, usor lucioase si de culoare verde-olive. Peste iarna, isi pastreaza o parte din frunze, dar l-am protejat cu mult mulch la radacina si l-am invelit in panza de sac. A rezistat cu bine peste iarna, dar l-am dezvelit prea devreme si un ger de aprilie i-a ars majoritatea frunzelor. Cu toate astea, in primavara lui 2010 a fost acoperit cu o multime de buchetele cu flori roz-lavanda.
   
In timpul verii si-a mai refacut din frunzele pierdute, a dat noi ramurele si frunze noi dar a ramas totusi un pic cam saracacios. Iarna trecuta, l-am acoperit foarte bine cu panza de sac, nu l-a mai distrus gerul, dar primavara 2011 nu a facut nici macar o floare. 
Banuiesc ca am dat prea mult fertilizant cu nitrogen, care favorizeaza dezvoltarea frunzelor in detrimentul florilor. O alta cauza a lipsei de flori ar fi stratul prea inalt de pamant si mulch care a acoperit prea mult din tulpina, e important ca planta sa fie ingropata doar pana la nivelul pamantului la care a fost crescuta in ghiveci.
Al doilea rhododendron este un (foarte) mic PJM, cu frunzele mici si usor lucioase care primesc o culoare rosiatica foarte placuta odata cu venirea toamnei.
 
Rhodo PJM, abia are cateva ramurele subtirele, pe cat de mic - pe atat de destoinic: a trecut cu bine de a treia iarna si a fost plin de flori frumoase in primavara. Desi florile seamana, cei doi rhododendroni sunt diferiti, PJM infloreste primul si are frunzele usor rosiatice.
 
 
I-as putea trece la categoria "cea mai neglijata"  planta, pentru ca nu le acord prea multa atentie. Astept sa-i vad infloriti si apoi cam uit de ei... apa si poate un pic de fertilizant. Cateva lucruri totusi am invatat despre rhododendroni:
- au radacinile subtiri si foarte sensibile, nu e bine nici prea multa apa, dar nici prea putina. I-am vazut cu frunzele stranse din cauza soarelui si a lipsei de apa. Le place solul bine aerat, usor acidic. In august incepe sa formeze mugurii pentru viitoarele flori, si se reduce cantitatea de apa pentru a impiedica formarea de noi lastari chiar inainte de venirea frigului. 
- peste iarna, radacinile se acopera bine  cu un strat de mulch protector, si ii acopar cu panza de sac ca sa ii feresc de vanturile reci si puternice. 
In rest, cresc bine si usor, fara prea multa bataie de cap... excelenti pentru o gradina umbroasa.


1 comment:

  1. Planta interzisa pentru mine ... ma multumesc, sa o vad in gradinile altora ... ce roz-mov frumos ...

    ReplyDelete