"The glory of gardening: hands in the dirt, head in the sun, heart with nature. To nurture a garden is to feed not just on the body, but the soul" Alfred Austin

Translate

Friday 7 February 2020

Smochini canadieni

Imi amintesc de smochinii din fata liceului, tufele imense, cu frunze frumos decupate. Aveau si fructe, unele aveau timp sa se coaca in caldura verii, pazite de linistea vacantei de vara. In toamna, era o provocare sa le culegi in ciuda vigilentei portarilor si a interdictiei de a pasi pe spatiul verde. 
Dupa un timp, smochinele devenisera doar fructele cu etichete pe care le cumparai din magazin, uscate sau proaspete, si recoltate  de pe undeva cu nume exotic si cald.

Acum trei ani spre toamna, cand gradinaritul se apropia de sfarsit, m-am ales cu un smochin in ghiveci, trei tulpini de vreo 30-40 cm cu cateva frunze ingalbenite. Arata sanatos dar trecut de vreme, si ma intrebam ce pot face cu smochinul asta la sfarsit de vara si in iarna canadiana. Eticheta se lauda ca rezista la minus 29 grd. Celsius.... hm, cam greu de crezut pentru un smochin atat de mic.
L-am plantat direct in pamant si am pus in plus ceva protectie de mulch, fara sa ii dau prea multe sanse de supravietuire.

Fara prea mult suspans, evident ca a trecut iarna, dovada postarea asta😉 nu numai ca a supravietuit dar a avut si fructe. Smochinele sint un bonus, pentru ca tufa in sine este atat de frumoasa!

Numele smochinului Chicago Hardy (Fig) originar din Sicilia, ramurile rezista iernilor pana la (-12C)  si radacinile pana la (-29C).
Peste iarna ramurile mor complet in zona mea, si am ceva emotii in primavara pana vad primii lastari.
Deci l-am plantat in toamna, a trecut prima iarna si  am urmarit cu surprindere cum creste, cum se inalta tot mai frumos si bogat. Florile sint insesizabile, cresc in interiorul fructului, si se autopolenizeaza.  Fructele apar pe tulpina langa frunza, micute cat un bob de mazare si au nevoie de foarte mult soare, cam 8 ore pe zi, ca sa se dezvolte si sa se coaca toamna tarziu.
Unele specii din zonele calde, au doua recolte, una creste pe ramurile din anul precedent ( breba) si urmatoarea din ramurile noi.
Nu e cazul smochinului meu, pentru ca vara e prea scurta, abia are timp sa produca o mica recolta si orice alte fructe vor muri peste iarna.
Pe timp de iarna, il protejez cu straturi de panza de sac, si un strat de protectie inalt la radacina.
Il desfac in primavara, in luna mai dupa ce a trecut pericolul de gheata si ninsoare.  Pentru ca ramurile mor peste iarna, le tai din varfuri cam 1/3 in primavara, si mai taziu mai tund din lastari ca sa mentin o oarecare forma. Ingrijirea peste vara e simpla, smochinul are nevoie de soare mult si apa, sa nu ramana pamantul uscat, si caam la 3 saptamani adaug fertilizant lichid 10-10-10 pentru arbusti.

Simplu si atat de frumos! 



 


Anul trecut primavara rece a incetinit foarte mult aparitia primilor lastari, aproape ca imi pierdusem speranta. Dar tarziu, la sfarsitul lui Iunie, am vazut primele ramuri. Au crescut foarte repede si frumos, cam 1.5 m inaltime si cam 1 m latime, dar a ramas mult mai mic decat in anul precedent.
Daca veveritele nu au pofte de smochine verzi, raman si cateva fructe pentru deliciul nostru.







 
 



 




Un iepuras a gasit adapostul potrivit pe timp de ploaie... 😊😍
 






















1 comment:

  1. Iti trebuie o sera acolo. Nu ar ajuta cu iarna aia grea din Canada? Ma gandesc ca poate s-ar dezvolta mai bine si ar tine tulpinile si in timpul iernii si nu ar trebui sa o ia de la inceput in fiecare an. Oricum mi se pare foarte fain ca ai smochine de la tine din gradina!

    ReplyDelete