"The glory of gardening: hands in the dirt, head in the sun, heart with nature. To nurture a garden is to feed not just on the body, but the soul" Alfred Austin

Translate

Friday 13 January 2017

Labirint de cimbru

Gradina imi devenise un fel de sanctuar in care pe la mijlocul verii cautam linistea si relaxarea. Un sezlong, un loc in care ma pot odihni si pur simplu sa ma bucur de soare si flori. Cam greu de gasit in aglomeratia straturilor, ma inghesuiam intr-un coltisor de iarba si imi doream un loc cu "vedere buna" spre spectacolul verii. 
Mi-a luat o iarna intreaga sa gasesc ceva atragator, si pana la urma, am decis sa renunt la un strat chiar de la intrarea gradinii. Acolo, sa fac un loc cu scop de relaxare, un loc care sa spuna "opreste-te, incetineste alergatura zilnica". Un loc care sa te imbie sa fii una cu natura, sa vezi cu adevarat culoarea florilor si sa auzi pulsul pamantului. 
Am lucrat aproape doua luni de vara. Am facut si desfacut de cel putin trei ori, m-am luptat cu caramizile, cu marginile de plastic, cu taiatul si trasatul. Si pana la sfarsitul verii, mi-am gasit locul preferat de relaxare.
 Proiectul: alee de caramida in forma de labirint ( spirala), cu spatiile umplute cu cimbru tarator. De ce alee, de ce spirala, si de ce cimbru. Pentru ca nu vroiam doar un simplu loc fara iarba, doar caramida sau dale. Un spatiu betonat gasesc oriunde, un petec de iarba se umple de buruieni sau se usuca in timpul verii. De ce labirint?... raspund mai tarziu. Cimbru, pentru ca creste fara grija, nu se deranjeaza daca este calcat, dimpotriva, creste mai bine si aroma cimbrului sfaramat e delicioasa.
Prima incercare:  spirala rotunda, asa cum vazusem niste modele.  
Etape, bineinteles totul pe baza de masuratori: 
- se curata locul de iarba si se niveleaza bine.
- se pune panza speciala pentru a evita cresterea buruienilor 
- se fizeaza panza pe pamant cu scoabe 
- trasarea formei, cu delimitarea traseului pt cimbru

Dupa ce pisica isi face  baia de soare si dupa ce mut caramizile din stanga in dreapta si viceversa, imi dau seama ca e un proiect extrem de dificil. Dificil din cauza caramizilor dreptunghiulare, in primul rand. Nu-i nimic, ne intoarcem la masa de proiectare.

 

Varianta finala, se vede mai jos.  Din nou, trasarea formei. De data asta cu ramurile drepte. 
Cararea de cimbru este de o caramida-latime si de aceea am folosit caramizi ca distantiere. 
Cred ca am trasat si masurat de vreo zece ori. Cu toate calculele mele, odata ce am intins caramizile pe jos, spatiile de caramida si cimbru nu se incadrau egal.
 
 Am mai largit zona, am adaugat caramizi ( am ajuns la 420 de caramizi si vreo 50 m de banda de plastic). Si de la capat cu aranjamentul pe pozitie.
 Partea cea mai grea a fost sa fixez banda de plastic care sa sustina pamantul in stratul de cimbru.
 Am incercat sa renunt la marginea de plastic, dar pamantul se scurge printre caramizi daca ploua. Poate ca mai este vreo varianta mai simpla, dar nu am gasit-o eu ?
 Cu mai mult sau mai putina rabdare, in fiecare zi cate putin, am reusit sa umplu tot spatiul. Am mai batut caramizile putin, ca sa le intepenesc bine.
 Apoi, am scos caramizile-distantier, si am umplut locul cu pamant. Se facuse deja august. Am pus seminte de Thymus serpyllum si am udat bine in fiecare zi. Cimbrul tarator este o alternativa pentru gazon, si cred cu tarie ca in unele situatii, mai bine cimbru decat iarba.

 Destul de repede, cam in 2 saptamani, cimbrul meu a inceput sa rasara. Este perenial si traieste bine-mersi in iernile canadiene. Aici se vede mai bine marginea de plastic care sustine stratul de cimbru.
 Cand am terminat cu munca, eram deja sfarsitul verii 2015, dar am apucat cateva zile frumoase sa ma relaxez la "spirala". Peste iarna, caramizile au ramas la locul lor, cimbrul a supravietuit si a umplut tot spatiul dintre caramizi.
 
 Anul 2016, se vede cimbrul destul de inalt si des. Fara grija, este rezistent la trafic, si chiar l-am tuns cand a crescut prea mult. Aroma este incredibila. Si un bonus: infloreste cu flori minuscule de culoarea lavandei, aproape toata vara. Si este si pe placul albinelor.

Forma labirintului este tentanta. In loc sa treci in viteza pe langa straturi, cu gandurile incarcate de evenimentele zilei, planuri, griji si alte discutii mentale, pur si simplu te opresti. Te intrebi daca poti sa calci peste cimbru ori sa o iei incetisor pe alee. 
Daca vrei sa urmaresti aleea cu pasi marunti si calmi, poti sa petreci cel putin cinci minute de relaxare mentala pana ajungi in centru. Si acolo, te lepezi de toate grijile zilei si pur si simplu incetinesti, te opresti si te bucuri de clipa prezenta.


 
Daca vreti sa vedeti mai multe, aici este un link cu modele de spirale.... Spor la treaba!😊



14 comments:

  1. ce-mi place proiectul acesta, felicitari, ai facut un lucru minunat!

    ReplyDelete
  2. Ai reusit un mic paradis. Foarte frumos si imi place cum l-ai postat de la primele caramizi pana la cimbru mare.Un proiect de succes!Pupici!

    ReplyDelete
  3. wow!
    superb ti-a iesit, jos palaria!

    ReplyDelete
  4. Bun gasit in Noul An, un loc minunat de reflectie si relaxare in gradina, felicitari. Sa aveti un an cu roade bogate, spor si inspiratie in tot ce faceti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc, va doresc la fel, bucurii, si roade bogate in gradina si in suflete.

      Delete
  5. Ai revenit ? Si cu ce minunatie de labirint parfumat ! Un mare bravo, Dana !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dani, am fost pe aici, doar cam tacuta. Si tot in urma cu raspunsurile. As vrea sa fiu si eu asa harnica ca si tine. Blogul tau arata minunat.

      Delete
  6. Multa munca dar a iesit foarte bine! Imi place la nebunie si sunt o mare fana a labirinturilor!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Interesante istorii despre labirinturi, nu-i asa? Ma bucur ca iti place, multumesc de vizita.

      Delete
  7. Impresionant! De... copiat!
    La mulți ani!

    ReplyDelete
  8. Sa fie un Nou An cu succese, sanatate si bucurii!

    ReplyDelete