"The glory of gardening: hands in the dirt, head in the sun, heart with nature. To nurture a garden is to feed not just on the body, but the soul" Alfred Austin

Translate

Wednesday 21 September 2011

Crocosmia gratioasa

Din gradinile victoriene, eleganta clasica a Crocosmiei (Montbretia) revine mereu in actualitatea iubitorilor de flori. Mie imi pare ca are cate putin din gladiola si din fresie, si credeti-ma vara asta am ramas de cateva ori in completa si muta admiratie pentru floricica asta. Pare desprinsa dintr-o pictura ireal de frumoasa.
 
Pe langa frumusete, mai are un mare plus: este foarte usor de crescut, nu pare sa fie deranjata de nici un fel de daunatori, se inmulteste repede, infloreste din iunie-iulie pana in septembrie. Intr-un loc insorit, pamant usor fertilizat si bine drenat, apa periodic si va da o bogatie de culoare. 
Frunzele sunt lungi, in forma de sabie, inguste si ascutite la varf, cu nervuri longitudinale vizibile. Un alt bonus: spre deosebire de gladiole sau frezii, frunzele sunt ferme si nu au tendinta sa se indoaie. Cresc intre 60 si 90 cm inaltime, iar florile delicate sunt dispuse pe gratioase tulpini usor arcuite. In bataia vantului se apleaca la fel de flexibile si gratioase ca ierburile ornamentale. Florile sunt de diferite culori, de la galben aprins pana la rosu incandescent.
Se inmultesc prin rizomi si sunt perene pentru zonele peste 5 , depinde de soi. Pe cele care le-am pus in pamant le voi acoperi cu un strat gros de mulch si apoi sper ca stratul de zapada sa le tina de cald. Pe cele din ghiveci le voi scoate rizomii si ii voi pastra la loc inchis si rece peste iarna.  Am primit informatii diferite pentru zona mea, unii zic ca traiesc bine mersi peste iarna, altii recomanda pastrarea intr-un loc neincalzit. Daca ma bazez e faptul ca bulbii de gladiole s-au pastrat afara in pamant peste iarna, s-ar putea sa fie bine; voi experimenta si voi aplica ambele posibilitati.
Arata bine cam in orice colt de gradina si in combinatii ca de exemplu Rudbekia,  Gaillardia, Coreopsis sau Clematis. Le sta foarte bine in compania daliilor, cannelor sau alte tropicale.  Le-am pus in fata unei tufe de Rudbeckia, incadrate de Tuberoze si Liatris, si in partea stanga a cannelor, incalzite de soarele dupa-amiezii.
 
Crocosmia Meteore, are florile de culoare rosu aprins, marcate orange in centru; culorile sunt foarte patrunzatoare si nu cred ca am reusit sa fotografiez culoarea lor naturala. 
Au fost pe lista mea de anul trecut pentru frumusetea lor si pentru ca atrag colibrii, si nu le vazusem niciodata in realitate, doar in poze. Eh, colibrii au pus stapanire pe flori si eu spun ca sunt mai frumoase decat arata  pozele, iar premiul de "cea mai gratioasa" este pe deplin meritat.



1 comment:

  1. da, intr-adevar splendide. cred ca am pus si eu in primavara in pamant niste bulbi, ca am niste frunze care seamana perfect cu ale tale, dar n-au facut nici o floare :(
    mai incerc.

    ReplyDelete