"The glory of gardening: hands in the dirt, head in the sun, heart with nature. To nurture a garden is to feed not just on the body, but the soul" Alfred Austin

Translate

Saturday 5 November 2011

Eucomis, Pineapple flower

 
I se spune Pineapple flower, pentru asemanarea cu fructul de ananas. Mda, parca seamana, cel putin partea infrunzita din varful florii. Mi s-a parut o floare interesanta si am comandat-o online de la Botanus, fara sa am prea multe referinte despre cresterea acestei plante. A fost un imbold de moment, dar nici un regret. A crescut atat de frumos, fara pretentii si foarte usor de intretinut.
Numele de Eucomis, vine din limba greaca  eu- frumos, si kome-par, ca referire la multimea de inflorescente asezate pe tija florala.
Am plantat bulbii in ghivece (cate doi) si au ramas ca planta de ghiveci pentru ca nu rezista afara peste iarna. Din bulbi, se dezvolta frunzele sub forma unei rozete, frunze late si mari, ondulate si zimtate pe margini, ascutite la varf.
 
Florile sunt micute, asemanatoare cu zambilele, de culoare alba, care dupa polenizare incep sa-si schimbe culoarea intr-un verde pal destul de placut. Am avut si un bulb "bicolor" care ar fi trebuit sa-mi dea o floare cu accent de rosu pal, dar a mers prea incet si nu a mai avut timp sa infloreasca, a venit frigul intre timp. 
Daca sunt plantati in ghiveci, drenarea apei este foarte importanta pentru a evita putrezirea bulbilor. Ca asezare au fost in plin soare, dar parca un pic de umbra le-ar fi prins bine. Uneori frunzele deveneau prea moi si lasate in jos, chiar daca primeau apa zilnic. Probabil ca partial soare ar fi pozitia cea mai potrivita. Florile persista cateva saptamani si chiar semintele aduc un aspect interesant. Tija florala creste destul de inlata, cam 60 cm, destul de viguroasa si fara sa aibe nevoie de sustinere suplimentara.
Sunt plante rezistente la boli, am vazut furnicile atrase de flori si atentie la limacsi care au o placere grozava sa devoreze frunzele de Eucomis. 
Nu rezista la temperaturi mai mici de -7, bulbii trebuie pusi la pastrare peste iarna. Primavara se planteaza in pamant cam la 5 cm adancime. Se pot inmulti si din frunzele taiate si puse la inradacinat. Se alege o frunza sanatoasa si se taie deasupra de bulb. Cel mai bine este sa faceti taierea primavara sau la inceputul verii si dupa ce planta a fost udata. Din frunza sanatoasa aleasa pentru inmultire, se pot face mai multe bucati, taiati cu un cutit bine ascutit ca sa fie o taitura curata. Taieturile se pun in pamant ( un amestec de perlita cu turba), cu atentie la sensul de crestere al frunzei, adica partea taiata dinspre bulb sa fie in pamant. Pe taietura se poate aplica un hormon de crestere, pentru rezultate mai rapide. In cateva sapatamani, incep sa se dezvolte bulbi de-a lungul taieturii, apoi se va forma frunza iar cand frunza devine suficient de mare se poate transplanta in al ghiveci. Nu am incercat inmultirea, pentru ca am destule plante dar probabil la primvara voi incerca sa le inmultesc. Am scos bulbii din ghivece, i-am spalat cu un jet de apa si i-am lasat un pic la uscat. Inveliti in ziar si depozitati intr-o cutie de carton, i-am pus la pastrare in garaj, sper sa reziste bine peste iarna.
 


3 comments:

  1. Cel mai bine arata in ultima fotografie. Sint tare frumoase toate florile impreuna. Frunzele florii ananas seamana cu o feriga - limba cerbului, sau cam asa ceva ...
    Un weekend frumos, Dana, cu soare si ore linistite in gradina !

    ReplyDelete
  2. Dana, sa nu-mi spui ca asa arata gradina ta acuma? La mine este negru pe jos de la ingrasamant, doar brocoli si varza de Bxl mai sunt deasupra:)
    Ce-mi place verdele!
    Duminica placuta si odihnitoare iti doresc si eu, draga mea :)

    ReplyDelete
  3. Draga Elisa, as vrea eu asa gradina acum in noiembrie. Pozele sunt din vara, si acum pregatesc lopetile de zapada. Inca nu am pus ingrasamant, nici nu am sapat, dar am facut ceva curatenie. Sa ai o saptamana plina de bucurii!

    ReplyDelete