"The glory of gardening: hands in the dirt, head in the sun, heart with nature. To nurture a garden is to feed not just on the body, but the soul" Alfred Austin

Translate

Saturday 19 March 2011

Helleborus

Florile par scoase din albumul vechi al bunicii, parca sterse in culoarea sepia, si iti vine sa intrebi daca sunt reale. In poza este Helleborus Spring Promise Valerie, l-am ochit de mult intr-un catalog de flori si incercam sa ma autoconving ca nu am spatiul si conditiile potrivite sa il cresc. Dar ieri am fost la Festivalul de flori Canada Blooms si toate convingerile "contra" au fost spulberate intr-o clipita. Acum este sezonul lor si acum isi arata toata splendoarea, atat de frumosi incat e imposibil sa rezisti. La singurul stand unde erau de vanzare, nu am stat pe ganduri,  nici nu am ales prea mult...."tu, vii cu mine!" Este intr-adevar o "promisiune de primavara"  astazi nu mai era nici un pic de zapada in gradina, agitatie printre pasarele, si cativa muguri curajosi si-au facut aparitia.
Odata cu topirea zapezii, tufele de Helleborus infloresc in  splendide nuante de alb, roz, rosu si chiar rosu atat de inchis incat pare negru. Frunzele sunt mari si late, zimtate pe margini, lucioase si de culoare verde inchis. Culoarea florilor este data de cele cinci sepale mari, care se pastreaza timp indelungat, schimbandu-si usor culoarea dupa polinare.
Petalele sunt in forma de cornete de nectarine, plasate in jurul numeroaselor stamine si pistile.
Este cunoscut sub numele de Lenten Rose, sau Christmas Rose -  Trandafirul Craciunului, pentru ca infloreste foarte devreme, odata cu ghioceii. In regiunile cu clima temperata, florile apar in ianuarie-februarie, unii gradinari norocosi de clima buna pot avea florile chiar in luna decembrie. Se planteaza in umbra, sau partial umbra, prefera solul umed, bine drenat. Este bine ca inainte de rasarirea frunzelor noi sa se indeparteze toate tulpinile si celelalte frunze vestejite pentru a evita transmiterea bolilor dar si pentru a permite cresterea noilor tulpini. Cu toata frumusetea, planta este foarte toxica, manusile si spalarea mainilor este buna ca masura de precautie. In medicina naturista, hellebores (spanzul) este utilizat pentru tratarea mai multor afectiuni. 
Pana se face vremea buna de lucrat pamantul voi pastra ghiveciul in casa, apoi isi va lua locul in gradina alaturi de rhododendroni si heuchera.
De la expo Canada Blooms in landscape alaturi de rhododendroni si ferigi.
 
 

3 comments:

  1. La noi creste spontan pe munte.Bine, o varianta mai rustica,Spanzul.Este otravitoare, dar un leac impotriva cancerului, in doze bine stabilite.
    Florile au nuante de galben verzui, atat.Cea pe care ai cumparat-o tu, este superba.Si cea din penultima poza,are o nuanta foarte calda si frumoasa.Mai vorbim.

    ReplyDelete
  2. Arata foarte bine !Si sigur,n-are probleme cu iarna canadiana ! Si eu am vazut de aproape doar spinzul, prin paduri, si il avem si in gradina, in Romania( mostenire de la un strabunic ,care era vindecator de animale,si se folosea de el). Mie imi place parfumul lui fin si cum se vad petalele transparente in lumina !

    ReplyDelete
  3. uh, credeam ca am raspuns aici... poate nu am salvat? eh, spuneam ca e prima data cand am vazut floarea asta in realitate, si nu am facut nici o legatura intre helleborus si spanz pana acum. Mi-ar fi placut sa le vad in mediul lor natural, in paduri.

    ReplyDelete